Rekruttering & Headhunting

Hvad er rekruttering & headhunting?

Rekruttering og headhunting handler om at finde og udvælge kommende medarbejdere til en virksomhed. Processen kan være tidskrævende, og det kan være svært at finde de helt rigtige til jobbet, hvis man ikke har kendskab eller erfaring med at rekruttere. Rekruttering bliver på normal vis foretaget af en HR-afdeling i en større virksomhed, en afdelingsleder eller en fra ledelsen i mindre virksomheder. Målet er at finde den bedst egnede til jobbet, som passer ind i virksomhedens mønster og behov.

Det er en god idé at benytte sig af en rekrutteringsvirksomhed, der har forstand og meget erfaring med at matche virksomheder og personligheder. En rekrutteringsvirksomhed kan undersøge kandidaterne mere end I kan som virksomhed, fordi vi er eksperter i at aflæse mennesker og tydeligt kan se, om en person passer til virksomheden eller ej.

Headhunting er en disciplin, der kræver stor erfaring, netværk samt nærmest evner indenfor detektivbranchen. Headhunting bruges ved stillinger, hvor det ikke kan forventes at få en kvalificeret mængde af ansøgere på trods af en almindelig search and selection proces, på baggrund af jobopslag og annoncering generelt. Ved headhunting afsøges markedet og netværket på baggrund af opstillede specifikationer og kriterier, og oftest vil kandidaterne blive fundet på markedet, hvor de typisk allerede sidder i gode stillinger - fx hos konkurrenter.

Opgaven er herfra, at diskret kontakte den potentielle kandidat og få en dialog med vedkommende. Dette vil typisk ske udenfor arbejdstid, samt på neutrale lokationer, idet den potentielle kandidat typisk ikke vil være interesseret i at få det offentligt kendt, at denne er i dialog om et evt. nyt job.

Forhandlingsprocessen samt dialogen i forbindelse med headhunting foregår oftest intensivt og hurtigt. En typisk tidsramme vil være 3-5 uger.

Rekruttering fra virksomhed til jobsøgende

Når en virksomhed rekrutterer, foregår det oftest således: Der opstår et behov for en ny medarbejder. Det kan enten være til en fastansættelse på grund af vækst eller omrokeringer, eller til en begrænset stilling i form af et vikariat, for eksempel i forbindelse med barsel, orlov eller sygdom. Derefter bliver der oftest fremstillet et jobopslag af den ene eller den anden slags. Det kan være en fysisk annonce, der trykkes i en avis eller et andet fysisk medie, en annonce der kan findes på sociale medier som Facebook og LinkedIn eller et opslag på diverse job-hjemmesider. Når ansøgningerne begynder at komme ind, udvælges de mest relevante kandidater. Det er meget forskelligt, hvor mange der udvælges til en samtale, men oftest ligger nummeret på mellem fire og otte kandidater.

Til samtalen vurderes kandidaten gennem samtale og måske en personlighedstest. Det er forskelligt, hvem der deltager i samtalen, men det er ofte en leder og måske den mellemleder, der er tættest på den kommende ansattes arbejdsområde.

Nogle gange kan der indkaldes til en ny samtalerunde, hvor de mest kvalificerede kandidater går videre i processen. Det er ofte også her, at eventuelle tests finder sted. Herefter udvælges den kandidat, som ledelsen finder mest kompatibel med virksomhedens behov og værdier, og næste skridt er forhandling om kontrakt.

Nogle gange kan der forekomme prøveperioder, der er til for at beskytte virksomheden, hvis det viser sig, at den ansatte slet ikke egner sig i virksomheden, enten på grund af miskommunikation, trivsel eller manglende kompetencer eller kvalifikationer. Det er derfor vigtigt, at man er ærlig gennem hele ansættelsesprocessen, så tilfælde som disse kan undgås. Det er både spild af tid for virksomheden og for den ansatte, og det gavner under ingen omstændigheder den ansattes CV.

Hvorfor ikke benytte en rekrutteringsvirksomhed i stedet?

Man kan også benytte sig af et rekrutteringsfirma i stedet. Så klarer de hele processen, fra at finde de første kandidater, til at foretage det afsluttende match, der kan føre til en fastansættelse i virksomheden.

Jobsøgende til virksomhed

Når man er jobsøgende, er der flere forskellige måder at søge job på. For eksempel kan man søge uopfordret til en virksomhed, som man godt kunne tænke sig at arbejde hos. Det er ikke altid, at uopfordrede ansøgninger giver succes, men nogle gange giver det pote, enten fordi virksomheden kan se, at de mangler en med de kompetencer, eller fordi de er imponerede over ansøgningen og kan bruge kompetencerne i virksomheden. Har man mod på det, kan man også møde fysisk op på en arbejdsplads med en ansøgning. Det giver ofte et godt indtryk af åbenhed og gå-på-mod, hvilket er vigtigt i mange jobs. Man skal dog være opmærksom på reglerne omkring persondataloven, som har helt specifikke regler for, hvordan og hvor man må aflevere fysiske ansøgninger, så dine oplysninger er beskyttede. Det er dog altid muligt at gå til en virksomhed, blot for at præsentere sig selv.

Man kan også søge et job gennem forskellige jobportaler. Når man lægger sit CV på nettet, er man synlig for virksomheder, der mangler de kompetencer man kan tilbyde, og de kan tage kontakt til dig eller du kan tage kontakt til dem. Når man laver ansøgninger på nettet, er det vigtigt, at man viser sig selv på en måde der er retvisende. Det er let at pynte på sine kompetencer på en ansøgning på nettet, men det er vigtigt at huske, at man også skal kunne præstere når det gælder. Det er let at søge jobs på nettet, men det kan være tidskrævende, og ofte finder man ikke sit drømmejob lige med det samme, fordi hjemmesiden ikke har fysiske relationer til de forskellige virksomheder.

Ved rekrutteringsvirksomheden Kandidaterne, plejer vi vores forhold og netværk med virksomhederne, og er derfor klar til at matche dig med virksomheden, der har dit drømmejob. Hos os opretter du en profil med dit CV, og vi rådgiver og vejleder dig gerne i retning af dit nye drømmejob. Længere nede på siden kan du læse mere om, hvorfor du skal vælge os som din nye jobsøgningsportal, og hvordan vi kan hjælpe på en måde andre virksomheder ikke kan. Vi tilbyder bl.a. forløb som jobpilot, hvor vi aktivt indgår i forløbet med at sikre dig dit næste ønskejob.

Man kan også søge gennem annoncer på virksomhedernes hjemmesider. Mange større virksomheder har også en jobdatabase, hvor de lægger tilgængelige jobs ind, hvor den jobsøgende så kan søge jobbet direkte igennem databasen. Disse store virksomheder har ofte en række krav som er forskellige fra andre virksomheder og kompetencer, som de vægter specifikt i forhold til deres værdier.

Hvorfor bruge Kandidaterne?

Hos Kandidaterne har vi stor erfaring med at sammensætte virksomheder med personligheder der passer dertil, og ikke blot at besætte en stilling. Vi gør os umage for at finde den rigtige person til jobbet. Derudover vægter vi, at den jobsøgende finder sit drømmejob, eller bliver skubbet i den rigtige retning dertil. Kandidaterne forener virksomheder med seriøse jobsøgende, som ønsker nye eller flere udfordringer.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du mener, at vi kan hjælpe dig med at finde dit nye drømmejob, eller hvis du er interesseret i at blive vikar hos os. Derudover kan vi hjælpe jeres virksomhed med at finde de helt rigtige medarbejdere, som både passer til jeres mentalitet og som har de kompetencer, som I behøver.

For at sikre en effektiv og succesfuld rekruttering af din nye medarbejder arbejder vi ud fra en særdeles velafprøvet rekrutteringsproces, som er inddelt i seks faser:

  1. Virksomheds- og stillingsprofilering: Vi mødes med en eller flere repræsentanter fra din virksomhed og udarbejder sammen en opgave- og profilbeskrivelse for den stilling, du ønsker besat. Denne beskrivelse indeholder bl.a. en beskrivelse af virksomheden og stillingen, forventninger til kandidatens faglige kompetencer, kandidatens personprofil samt succeskriterier og ønskede resultater. Vi fastlægger desuden en tidsplan for hele forløbet. Herefter udarbejdes et stillingsopslag, som godkendes af din virksomhed og annonceres her på vores website, på Jobnet.dk, på Linkedin, Facebook samt øvrige medier der ønskes, herunder fx Jobindex.
  2. Search: Uanset om vi taler almindelig rekruttering eller headhunting, så er en fast del af vores proces, at vi arbejder opsøgende og intensivt for at skabe det rette match mellem kandidat, virksomhed og job, indenfor vores beskrivelse af opgaven i pkt.1. Udover vores annoncering, så benytter vi os af vores brede netværk, vores egen CV database og Linkedin (herunder Recruiteradgang til CV database).
  3. Selection:Vi danner, på baggrund af vores search, en bruttopulje med kandidater, der matcher de grundlæggende krav. På baggrund af det udvælger vi en pulje, som vi tager telefonisk eller fysisk interview med, og afklarer evt. spørgsmål, samt rammerne for jobbet og stillingen.
  4. Interview, profilanalyser og referencer: Når vi har udvalgt de bedste kandidater, går vi videre til næste skridt, som påbegyndes med et personligt og dybdegående interview samt oftest en profilanalyse af en certificeret konsulent. På de kandidater der går videre fra denne fase, bliver der lavet referenceopfølgning.
  5. Kandidatpræsentation: Typisk vil vi nu stå tilbage med 3-5 kandidater, som vi mener matcher jer som virksomhed samt den givne stilling. Disse vil blive præsenteret for jer på et møde, og herefter vil der være en fysisk præsentation i forbindelse med et interview, hvor I deltager. Ved enkelte opgaver vil der i forbindelse hermed kunne blive udført yderligere test, psykologisk screeningstest, fagprøve eller lign.
  6. Finalepræsentation og kontrakt: Vi udvælger nu sammen, den “endelige” kandidat, og vi foretager kontraktforhandling, og underskrift i samspil.
  7. Opfølgning: I løbet af de første 3 måneder har vi løbende dialog med jer som virksomhed og kandidaten - herunder min. 2 samtaler. Dette for at tilsikre tilpasning samt at evt. spørgsmål og “udfordringer” afklares, så vi er sikre på, at det er den helt rette kandidat i står med efter prøvetids ophør - samt at denne kandidat føler sig tilpas og “hjemme” i den nye stilling.

Vi opdaterer dig løbende gennem hele rekrutteringsprocessen og giver dig klar besked omkring status på forløbet. Da det er vigtigt for os at sikre, at samarbejdet mellem din virksomhed og din nye medarbejder bliver en succes.

Indhold:

Kontakt os

Tøv ikke med at tage kontakt til os,
vi tager gerne en uforpligtende snak med dig.

User
Subject
Email
Phone