Buddyordning

Buddyordning - En sikkerhed for den nye medarbejder

I forbindelse med onboarding af din nye medarbejder i virksomheden, kan det være en fordel at bruge en buddyordning, så medarbejderen får den bedst mulige start på jobbet. På vores underside til rekruttering kan du læse mere om den vellykkede onboarding.

En buddyordning, eller wingman som andre kalder det, handler i bund og grund om at skabe en tryghed for den nye medarbejder, og dermed også at optimere sandsynligheden for en ny og stærk medarbejder i teamet.

Hvad er en Buddy?

En buddy er en person fra samme afdeling/team, der tilsikrer at personen kommer til at blive en del af kulturen og teamet, samt falder til og bliver introduceret for alt det sociale omkring arbejdspladsen og teamet.

Buddy'en har typisk ansvaret for at tage imod den nye medarbejder den første arbejdsdag, spise frokost sammen, besvare spørgsmål om de uformelle regler og normer, introducere kollegaer osv.

Ordningen anbefales at vare min. 3 måneder. En buddy skal ikke forveksles med en mentor, og det er derfor vigtigt, at det ikke er den fagligt ansvarlige, som påtager sig denne rolle.

Når der skal findes den rette buddy, er det vigtigt at finde en medarbejder der:

  • er motiveret til rollen
  • har en høj grad af empati og kan sætte sig i den nye medarbejders sted
  • har gode kommunikative evner

Det er vigtigt, at der afsættes de nødvendige ressourcer til at skabe en god relation, og ordningen bør være præget af en høj grad af frivillighed.

Indhold:

Kontakt os

Tøv ikke med at tage kontakt til os,
vi tager gerne en uforpligtende snak med dig.

User
Subject
Email
Phone