Salg & Marketing

Salgsassistent

Hvad laver en salgsassistent?

Salgsassistenter arbejder med salg i alle typer detailbutikker og supermarkeder.

I en dagligvarebutik er salgsassistentens opgave som regel at kontrollere hylderne, sørge for at de rigtige produkter er de rigtige steder, betjene kunder og have viden om alle de forskellige varer, som der sælges i supermarkedet eller dagligvarebutikken. Dette kan være alt fra kød til frugter og grøntsager, rengøringsartikler og -midler, vin og meget andet.

Der findes også salgsassistenter på posthuse, der hjælper med at tage imod og sende pakker, betjene kunder, sælge frimærker, kuverter og kasser og meget andet.

Som salgsassistent i en butik kan man have flere forskellige butikker. Salgsassistenter har som regel en uddannelse bag sig og skal derfor varetage opgaver som at indkøbe varer, kontrollere varelageret, samt sørge for at at priser og skilte bliver vedligeholdt. Man skal kunne samarbejde og lede over andre ansatte blandt andet butiksbestyreren, butiksmedarbejdere, ungarbejdere og andre, samt være med til at lave budgetter og salgsopgørelser. Mange opgaver foregår elektronisk, men det kræver stadig overblik at holde styr på alle varerne og deres placering. Derudover kan man have ansvar for en afdeling i butikken, dette kan i en detailhandel blandt andet være børnetøjsafdelingen, service og tæpper eller i et supermarked være kødafdelingen, frostvareafdelingen eller noget helt tredje.

Man kan også arbejde i en specialbutik. Her kan salgsassistentens opgaver være det samme som i andre detailforretninger, bortset fra at det ofte kræver større viden om de områder, man arbejder med. Dette kan være vinforretninger, optikere, kaffe- og tebutikker og mange andre. Her har man ofte en handelsuddannelse af en art.

Hvor arbejder salgsassistenter?

Salgsassistenter kan arbejde i alle former for butikker. De findes i dagligvarebutikker, detailbutikker og mange forskellige specialforretninger. Dette kan for eksempel være chokolade og konfekterier og mange andre.

Derudover arbejder de på tankstationer, kiosker, posthuse og -butikker og mange andre steder. Nogle steder kræver det en salgs- eller handelsuddannelse, men andre steder kan alle få stillingen.

Handelsassistent

En stilling, der minder om salgsassistenten, er handelsassistenten. En handelsassistent løser nogle af de samme opgaver blot i en engrosvirksomhed. Engrosvirksomheder handler med varer i store partier og som regel på B-2-B-markedet - altså handel med andre virksomheder. De køber produkterne fra produktionsvirksomheder og er dermed bindeleddet fra produktionsvirksomhederne til detailhandlerne og supermarkederne. Handelsassistenten arbejder hovedsageligt med salg af varer eller services. Opgaverne afhænger som regel af hvilke type virksomhed eller branche, man arbejder i som handelsassistenten. Virksomhedens størrelse kan også være afgørende for handelsassistentens opgaver, da der kan være flere i store virksomheder.

En handelsassistents opgaver består af at rådgive og betjene virksomhedens kunder. Derudover skal de skrive ordrebekræftelser og tilbud, lave fakturaer og bestemme priser. Derudover er de med til at udarbejde forskellige materialer til analyse, markedsføring samt internt og eksternt information. Man kan også have nogle af de samme opgaver som sælgere, og derfor kræver det stor viden i den virksomhed eller branche, man arbejder i. Desuden er det en god idé at have et god netværk og gode relationer til andre i branchen samt virksomhedens kunder.

Andre jobs i Salg og Marketing

Der findes mange andre jobs der omhandler salg og marketing. Der er stor forskel på arbejdsopgaver, krav og kvalifikationer for at arbejde i branchen, og der er derfor også mange forskellige muligheder, for de der arbejder i salg og marketing. Nedenfor kan du læse om andre stillinger i branchen.

Receptionist

En receptionist arbejder som regel på et hotel, men kan også finde arbejde mange andre steder, hvor de kan have nogle helt andre arbejdsopgaver.

Som receptionist kan man arbejde på hoteller, større virksomheder, offentlige institutioner som sygehuse, i konference- og messecentre og flere andre steder. I jobbet som receptionist har man hovedsageligt kundekontakt både ansigt-til-ansigt og gennem telefonen. Derudover tager man imod gæster, sælger forskellige produkter for eksempel guidede ture eller souvenirs, og giver forskellig information. Man er også bindeleddet mellem taxaselskaber, rejseselskaber, lufthavne og kunderne eller gæsterne, og man skal have viden om det område, man arbejder i, så man kan give gode råd om shopping, restauranter, turistattraktioner og meget andet. Derudover skal man have masser af overskud og venlighed samt være serviceminded, selv når der er skuffede og stressede kunder. Det er som regel en fordel, hvis man kan tale flere forskellige sprog.

Kundeservicemedarbejder

En kundeservicemedarbejder opgave er at vejlede og hjælpe kunder, der ringer ind, hvis de har et problem eller spørgsmål til et produkt, de har købt. Medarbejderen arbejder ved en virksomhed, der sælger det produkt eller den service, kunden har købt, og har derfor brug for en del viden om virksomheden og dens produkter eller services. Man tager telefonen, når en kunde har brug for hjælp eller vejledning, hvor kundeservicemedarbejderen enten prøver at hjælpe dem med at løse problemet eller stiller dem videre til en med mere ekspertise.

Jobbet kræver, at man kan være rolig og venlig i situationer med frustrerede kunder, og man skal være god til at rådgive igennem telefonen og overbevise kunden om processen og give den bedst mulige hjælp. Det er derfor også vigtigt, at man er sympatisk og sørger for at være professionel. Derudover skal man kunne reagere hurtigt på de signaler, som kunden udtrykker.

Callcentermedarbejder

En Callcentermedarbejder findes i mange forskellige brancher og områder. Man kan både arbejde for en virksomhed, der prøver at sælge et produkt, eller det kan være nødhjælpsorganisationer som skal skaffe nye medlemmer eller for forsikringsselskaber og telefonselskaber, hvor de skal overbevise dig om at skifte abonnement eller forsikring. Man kan også være ansat til at interviewe kunder eller indsamle forskellige data for eksempel til Gallup eller Danmarks Statistik, hvor der så er andre, der fremstiller analyser på baggrund af denne information. Arbejder man hos et callcenter, kan man godt arbejde for flere virksomheder på én gang, og callcentermedarbejderen skal derfor være god til at bevare overblikket. Mange mennesker bryder sig ikke om telemarketing, og man skal derfor være forholdsvis hårdhudet og kunne tåle kritik og afslag, når man ringer folk op. Venlighed og forståelse er derfor en vigtig kompetence, når man taler med nuværende eller potentielle kunder, så de får det bedste billede af virksomheden.