Salg & Marketing

Salgsassistent

Hvad laver en salgsassistent?

Salgsassistenter arbejder med salg i alle typer detailbutikker og supermarkeder.

I en dagligvarebutik er salgsassistentens opgave som regel at kontrollere hylderne, s√łrge for at de rigtige produkter er de rigtige steder, betjene kunder og have viden om alle de forskellige varer, som der s√¶lges i supermarkedet eller dagligvarebutikken. Dette kan v√¶re alt fra k√łd til frugter og gr√łntsager, reng√łringsartikler og -midler, vin og meget andet.

Der findes også salgsassistenter på posthuse, der hjælper med at tage imod og sende pakker, betjene kunder, sælge frimærker, kuverter og kasser og meget andet.

Som salgsassistent i en butik kan man have flere forskellige butikker. Salgsassistenter har som regel en uddannelse bag sig og skal derfor varetage opgaver som at indk√łbe varer, kontrollere varelageret, samt s√łrge for at at priser og skilte bliver vedligeholdt. Man skal kunne samarbejde og lede over andre ansatte blandt andet butiksbestyreren, butiksmedarbejdere, ungarbejdere og andre, samt v√¶re med til at lave budgetter og salgsopg√łrelser. Mange opgaver foreg√•r elektronisk, men det kr√¶ver stadig overblik at holde styr p√• alle varerne og deres placering. Derudover kan man have ansvar for en afdeling i butikken, dette kan i en detailhandel blandt andet v√¶re b√łrnet√łjsafdelingen, service og t√¶pper eller i et supermarked v√¶re k√łdafdelingen, frostvareafdelingen eller noget helt tredje.

Man kan ogs√• arbejde i en specialbutik. Her kan salgsassistentens opgaver v√¶re det samme som i andre detailforretninger, bortset fra at det ofte kr√¶ver st√łrre viden om de omr√•der, man arbejder med. Dette kan v√¶re vinforretninger, optikere, kaffe- og tebutikker og mange andre. Her har man ofte en handelsuddannelse af en art.

Hvor arbejder salgsassistenter?

Salgsassistenter kan arbejde i alle former for butikker. De findes i dagligvarebutikker, detailbutikker og mange forskellige specialforretninger. Dette kan for eksempel være chokolade og konfekterier og mange andre.

Derudover arbejder de på tankstationer, kiosker, posthuse og -butikker og mange andre steder. Nogle steder kræver det en salgs- eller handelsuddannelse, men andre steder kan alle få stillingen.

Handelsassistent

En stilling, der minder om salgsassistenten, er handelsassistenten. En handelsassistent l√łser nogle af de samme opgaver blot i en engrosvirksomhed. Engrosvirksomheder handler med varer i store partier og som regel p√• B-2-B-markedet - alts√• handel med andre virksomheder. De k√łber produkterne fra produktionsvirksomheder og er dermed bindeleddet fra produktionsvirksomhederne til detailhandlerne og supermarkederne. Handelsassistenten arbejder hovedsageligt med salg af varer eller services. Opgaverne afh√¶nger som regel af hvilke type virksomhed eller branche, man arbejder i som handelsassistenten. Virksomhedens st√łrrelse kan ogs√• v√¶re afg√łrende for handelsassistentens opgaver, da der kan v√¶re flere i store virksomheder.

En handelsassistents opgaver best√•r af at r√•dgive og betjene virksomhedens kunder. Derudover skal de skrive ordrebekr√¶ftelser og tilbud, lave fakturaer og bestemme priser. Derudover er de med til at udarbejde forskellige materialer til analyse, markedsf√łring samt internt og eksternt information. Man kan ogs√• have nogle af de samme opgaver som s√¶lgere, og derfor kr√¶ver det stor viden i den virksomhed eller branche, man arbejder i. Desuden er det en god id√© at have et god netv√¶rk og gode relationer til andre i branchen samt virksomhedens kunder.

Andre jobs i Salg og Marketing

Der findes mange andre jobs der omhandler salg og marketing. Der er stor forskel på arbejdsopgaver, krav og kvalifikationer for at arbejde i branchen, og der er derfor også mange forskellige muligheder, for de der arbejder i salg og marketing. Nedenfor kan du læse om andre stillinger i branchen.

Receptionist

En receptionist arbejder som regel på et hotel, men kan også finde arbejde mange andre steder, hvor de kan have nogle helt andre arbejdsopgaver.

Som receptionist kan man arbejde p√• hoteller, st√łrre virksomheder, offentlige institutioner som sygehuse, i konference- og messecentre og flere andre steder. I jobbet som receptionist har man hovedsageligt kundekontakt b√•de ansigt-til-ansigt og gennem telefonen. Derudover tager man imod g√¶ster, s√¶lger forskellige produkter for eksempel guidede ture eller souvenirs, og giver forskellig information. Man er ogs√• bindeleddet mellem taxaselskaber, rejseselskaber, lufthavne og kunderne eller g√¶sterne, og man skal have viden om det omr√•de, man arbejder i, s√• man kan give gode r√•d om shopping, restauranter, turistattraktioner og meget andet. Derudover skal man have masser af overskud og venlighed samt v√¶re serviceminded, selv n√•r der er skuffede og stressede kunder. Det er som regel en fordel, hvis man kan tale flere forskellige sprog.

Kundeservicemedarbejder

En kundeservicemedarbejder opgave er at vejlede og hj√¶lpe kunder, der ringer ind, hvis de har et problem eller sp√łrgsm√•l til et produkt, de har k√łbt. Medarbejderen arbejder ved en virksomhed, der s√¶lger det produkt eller den service, kunden har k√łbt, og har derfor brug for en del viden om virksomheden og dens produkter eller services. Man tager telefonen, n√•r en kunde har brug for hj√¶lp eller vejledning, hvor kundeservicemedarbejderen enten pr√łver at hj√¶lpe dem med at l√łse problemet eller stiller dem videre til en med mere ekspertise.

Jobbet kr√¶ver, at man kan v√¶re rolig og venlig i situationer med frustrerede kunder, og man skal v√¶re god til at r√•dgive igennem telefonen og overbevise kunden om processen og give den bedst mulige hj√¶lp. Det er derfor ogs√• vigtigt, at man er sympatisk og s√łrger for at v√¶re professionel. Derudover skal man kunne reagere hurtigt p√• de signaler, som kunden udtrykker.

Callcentermedarbejder

En Callcentermedarbejder findes i mange forskellige brancher og omr√•der. Man kan b√•de arbejde for en virksomhed, der pr√łver at s√¶lge et produkt, eller det kan v√¶re n√łdhj√¶lpsorganisationer som skal skaffe nye medlemmer eller for forsikringsselskaber og telefonselskaber, hvor de skal overbevise dig om at skifte abonnement eller forsikring. Man kan ogs√• v√¶re ansat til at interviewe kunder eller indsamle forskellige data for eksempel til Gallup eller Danmarks Statistik, hvor der s√• er andre, der fremstiller analyser p√• baggrund af denne information. Arbejder man hos et callcenter, kan man godt arbejde for flere virksomheder p√• √©n gang, og callcentermedarbejderen skal derfor v√¶re god til at bevare overblikket. Mange mennesker bryder sig ikke om telemarketing, og man skal derfor v√¶re forholdsvis h√•rdhudet og kunne t√•le kritik og afslag, n√•r man ringer folk op. Venlighed og forst√•else er derfor en vigtig kompetence, n√•r man taler med nuv√¶rende eller potentielle kunder, s√• de f√•r det bedste billede af virksomheden.

Ledige jobs

Har du erfaringen med salg og rekruttering samt evner at st√• i spidsen for etablering af virksomheder p√• nye internationale markeder? Har du sproglige egenskaber inden for svensk og dansk og mod p√• at starte en ny afdeling op i Malm√ł? S√• er det m√•ske dig vi leder efter, til at etablere vores afdeling i Sverige. L√¶s mere om en sp√¶ndende stilling her!
Har du erfaring inden for salg og er god til at skabe kundekontakt? Kan du kommunikere p√• svensk og har eventuelt allerede et netv√¶rk over √ėresund? S√• er du m√•ske vores nye m√łdebooker. L√¶s mere om en sp√¶ndende stilling her!