Salg & Marketing

Salgsanalytiker

Hvad laver en salgsanalytiker?

Vil du gerne arbejde som salgsanalytiker, så vil du få ansvar for en række arbejdsopgaver inden for salg. Det vil typisk være salgsplanlægning og tilrettelæggelse af salgsaktiviteter. Du vil derfor typisk arbejde i tæt samarbejde med divisions- og salgschefer.

Udover at hjælpe med planlægning i forhold til salg, hvad end det er online- eller offline salg, så vil du arbejde med analyse i forhold til salg. Du vil altså indgå som en del af analyseteamet i en virksomhed. Du vil være i tæt samarbejde med andre afdelinger såsom økonomi og regnskab. Der kan hele tiden optimeres på salgsafdelingen i en virksomhed. Din opgave bliver bl.a. at analysere virksomhedens konverteringer i forbindelse med salg og den generelle kundeadfærd. Det vil selvfølgelig altid variere fra virksomhed til virksomhed. Dit primære arbejde bliver derfor at hjælpe salgs- og markedsføringsafdelingen med at optimere på konverteringer, leads og lignende. Her vil din analyse af kundernes adfærd kunne bidrage til optimeringen. Du vil skulle indsamle og analysere data, som kan bruges i forbindelse med salg. Det bliver altså dig, der skal indsamle data for så derefter at bearbejde data og til sidst konkludere på den data. Det kan være i forhold til kundesegmenteringen: "Er det de helt rette kunder virksomheden går efter, og hvordan kan vi lære dem bedre at kende?" Det kan man gøre på mange måder, og det er din opgave at indsamle viden og derefter bruge denne viden konstruktivt, så salgsafdelingen kan blive endnu bedre.

Du vil altså primært skulle arbejde foran en computer, men vil også kunne være i kontakt med kunder, så du får en større forståelse for deres ønsker og behov. Det er vigtigt at vide, hvad de ønsker, eller i hvert fald hvad du ,som virksomhed, kan hjælpe dem med. Det er meget forskelligt alt efter virksomhed, produkter/services og størrelse. Du vil selvfølgelig blive sat ind i arbejdsopgaverne af selve virksomheden. Det vil altid variere, men det her er en mere generel beskrivelse af, hvad en salgsanalytiker kan komme til at arbejde med.

Hvem søger en salgsanalytiker?

Der er rigtig mange virksomheder, som kunne have gavn af en salgsanalytiker. Det er dog primært større virksomheder, som har brug for at have en fast mand på salgsanalyse. Mindre virksomheder vil sagtens selv kunne varetage disse opgaver. Det er derfor primært store virksomheder, som har brug for en ansat som fokuserer udelukkende på disse opgaver.

Det er typisk virksomheder, som også har deres egen økonomi- og regnskabsafdeling og mange ansatte. Det kan dog være både B2B- og B2C virksomheder. Det er egentlig ret irrelevant. B2B virksomheder har dog typisk nogle faste aftaler og har ikke brug for at lave nye salg hver måned, så derfor vil det typisk give bedst mening for B2C virksomheder, da de skal ud og sælge deres produkter hver dag. Her skal der hele tiden analyseres på kundernes adfærd, så man ikke bliver overhældt af konkurrenterne. Kunderne kan ændre adfærd ofte, og det gælder derfor om at have fingeren på pulsen. Det har virksomheden, hvis de har en salgsanalytiker ansat i virksomheden.

Er du ikke så meget til at sidde foran computeren hele dagen og analysere data, planlægge og tilrettelægge, så er der heldigvis andre stillinger inden for salg.

Stilling som salgsassistent

Du kan få en stilling som salgsassistent. Her vil du arbejde ude i en butik og være i direkte kontakt med kunderne. Det er mere fysisk krævende, men der er rig mulighed for at lære om kundeservice, lagerstyring, branchen og meget mere. Du vil komme til at arbejde med salg i mange forskellige butikker. Det er typisk inde for detailhandel såsom supermarkeder, tankstationer og kiosker. Der er rigtig mange ungarbejdere, der arbejder som salgsassistent, da man får opbygget en bred vifte af nye kompetencer, som er både sunde og gode at have berørt, inden man skal videre på arbejdsmarkedet. Dermed er det ikke sagt, at man ikke kan få en karriere som salgsassistent. Her vil mange dog tage en elevuddannelse, så man kan arbejde fuldtid og få flere ansvarsområder. En salgsassistent vil primært stå for at opfylde varer i butikken, lave mad (hvis det er en del af butikkens udvalg) og salg ved kassen. Det er de primære opgaver, man får som salgsassistent. Det er en vigtig rolle i en butik, og man har ansvaret for at kunderne får en god oplevelse og får den vejledning og service, de forventer.

Du skal derfor have et godt overblik, forstå hvad god kundeservice er og kunne håndtere et kasseapparat. Der vil også være en masse andre opgaver såsom at hjælpe kunden med at finde varerne i butikken, tage dig af returneringer og fejl.

Hvis man ønsker at arbejde med salg i andre typer butikker såsom inden for tøjbranchen, så vil det typisk kræve en salgs- og handelsuddannelse. Du kan også arbejde med engroshandel, hvor der er fokus på B2B handel. Her arbejder du som handelsassistent. Du skal igen håndtere varer, men modsat detailhandel så er det store varepartier, og kunderne er virksomheder.

Vil du prøve kræfter med salg?

Ovenstående stillinger handler om salg, men der kommer kunden som regel til en, og man står ikke for opsøgende salg. Hvis du gerne vil prøve kræfter med det, så kan stillingen som callcentermedarbejder være en mulighed. Her kommer du virkelig til at prøve kræfter med salg. Du vil typisk skulle arbejde med opsøgende salg, hvor du skal sælge et produkt til kunden over telefon. Det er både udfordrende og meget givende. Det er ikke noget for alle, da man skal være klar på at få nogle afvisninger - især i starten. Det er dog ligesom alt andet, hvis man øver sig, så skal man nok blive bedre og opnå resultater.

Det kan også være, at du arbejder med brugerundersøgelser, hvor du ringer ud for Danmarks Statistik og indsamler data omkring et bestemt emne. Der er mange forskellige virksomheder, der benytter sig af callcentermedarbejdere, og der er derfor rig mulighed for at finde et arbejde inden for denne branche. Virksomheden du kommer til at arbejde for vil selvfølgelig sætte dig ind i produkterne og typen af salg.