Salg & Marketing

Marketing Manager

Hvad laver en marketing manager?

En marketing manager arbejder med virksomheder og deres produkter eller services både i fysisk form og digitalt. Dette gør man blandt andet ved at udvikle kampagner både for produktet og virksomheden, der skal give en større eksponering til omverdenen og både nuværende og potentielle kunder.

Marketing managers findes derfor primært i produktionsvirksomheder og i handel. Derudover kan man henvende sig til både andre virksomheder, den offentlige sektor og privatbrugere.

En marketing manager kan arbejde med forskellige mennesker for at lave kampagner. En marketing manager har stor viden om, hvordan man sælger et produkt, og hvad der er vigtigt at tænke på, når man skal designe eller udvikle et nyt. Marketing manageren er derfor ikke kun med i slutningen af produktionsfasen, når produktet eller services skal sælges, men helt fra starten når ideen kommer på bordet. Marketing manageren er realistisk og samarbejder med designere og produktudviklere med at se på hvilke produkter, som man tror er mulige at sælge. Man er også med til at undersøge den mulige pris på produktet, og hvor det skal sælges. Efter produktet er kommet i produktion, begynder man på markedsføringskampagnen. Dette kan foregå mange forskellige steder. Det kan både være fysisk promotion, som plakater og pamfletter, men det kan også være elektronisk og digital markedsføring som reklamefilm og annoncer på sociale medier som Instagram og Facebook. En nyere tendens på sociale medier er at få berømtheder som skuespillere, sangere eller influencers til at reklamere for virksomhedens produkter på deres sociale medier. Jo mere kendt - altså jo flere følgere personen har - jo mere kan de tage for at eksponere virksomhedens produkt til deres følgere. Alt dette er marketing manageren med til at beslutte. De skal finde ud af, hvilken måde, der er mest oplagt at markedsføre på for netop dette produkt og denne målgruppe. Der kan være stor forskel på, hvor kunderne er. For eksempel kan en traktor skulle markedsføres et andet sted og med et andet budget end en sommerkjole til piger i alderen tolv til seksten år.

Derudover er det blevet vigtigere de seneste år, at marketing manageren undersøger de miljømæssige forhold, som påvirker produktet og dets omverden. Mange forbrugere ønsker bedre kvalitet og sundere produkter, der ikke skader miljøet, hvilket der ofte også undersøges. Derudover undersøger man emballagen og distributionskanaler, samt hvilke steder produktet skal sælges. Man skal også lave garantier på produktet; for eksempel dets kvalitet og holdbarhed.

Det er vigtigt, at en marketing manager har gode forbindelser og har et stærkt netværk af alt fra leverandører til konkurrenter og potentielle salgskanaler og kunder. Ofte er det marketing manageren, der skal tage ansvaret, hvis der opstår kritik af en kampagne. Det er derfor også vigtigt, at marketing manageren holder sig opdateret på de sociale og kulturelle forhold, der finder sted i produktet og virksomhedens omverden.

Arbejdssteder

Marketingmanagers kan arbejde flere forskellige steder. De kan både arbejde fast i en produktions- eller handelsvirksomhed, hvor de hjælper med at sælge virksomhedens produkter og ydelser på dagligt plan. Her arbejder man typisk i en salgsafdeling eller en markedsføringsafdeling, hvor man arbejder med andre, der er uddannet i salg og marketing. Dette kan for eksempel være marketinganalytikere, SoMe-managers og andre.

Derudover kan man arbejde i et bureau, der tilbyder markedsføringsløsninger til andre virksomheder. Her arbejder man med flere forskellige virksomheder på en gang og hjælper dem med at fremme deres produkter eller services.

Man kan også arbejde som en ekstern projektleder, der hjælper med vejledning og rådgivning til virksomheder i markedsføringen at et produkt eller en service.

Lignende stillinger

Der findes flere forskellige stillinger, der også arbejder med marketing og markedsføring på forskellige måder. Nedenfor kan du læse kort om de stillinger. Du kan også læse mere under deres individuelle sider. De har alle forskellige arbejdsopgaver og fokusområder, men arbejder alle med marketing. Nogle arbejder med markedsføring digitalt for eksempel på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, mens andre arbejder med markedsføring i deres mere traditionelle form for eksempel i annoncer og grafiske installationer som plakater og lignende.

SoMe-manager

En SoMe-manager arbejder med markedsføring på sociale medier. Dette kan de gøre på flere forskellige måder. For eksempel kan man arbejde i én virksomhed, hvor man får hele ansvaret for at styre virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier. Dette gør de ved at opdatere virksomhedens profiler og sider på sociale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn. Rigtig mange virksomheder bruger Instagram og Facebook til at annoncere deres produkter og eksponere sig, fordi der er stor mulighed for at blive set af rigtig mange mennesker. Man arbejder også med at målrette annoncer og indhold til de målgrupper, der har størst mulighed for at benytte sig af virksomhedens services eller købe et af deres produkter.

SoMe-managers skal både være gode til at reklamere samt skabe relevant indhold for virksomheden. Derudover skal de være gode til at formulere sig og skabe tekster, der er grammatisk korrekte, og som er præcise. Derudover skal man kende til marketing og målgruppesøgning, så man kan rette det rigtige indhold til de rigtige personer.

Marketinganalytiker

En marketinganalytiker arbejder med effekten af forskellige markedsføringskampagner. Man kan både være ansat som marketinganalytiker i én virksomhed, hvor man hele tiden udvikler og forbedrer de markedsføringskampagner, som virksomheden laver. Man kan også være ansat i et bureau, hvor man arbejder med forskellige virksomheder og laver kampagner til dem, hvorefter man ser på effekten af kampagnen. Man bruger forskellige programmer til at undersøge kampagnens eksponering, samt hvor mange der for eksempel har købt et produkt igennem kampagnen.

SEO-medarbejder

Når man arbejder med SEO arbejder man med Search Engine Optimization. Dette betyder, at man sørger for at virksomheder kan komme til at få en god placering på søgemaskiner som for eksempel Google eller Yahoo. Her laver man noget, der hedder søgeordsanalyse og ser på de forskellige faktorer, der kan forbedres, for at virksomheden kan få en bedre placering, der ofte også betyder, at de potentielle kunder lettere får øje på virksomheden og deres produkter. SEO-medarbejdere arbejder ofte hos bureauer, der laver markedsføring og andet digitalt arbejde for eksempel hjemmesider for andre virksomheder og organisationer.

En tekstforfatter kan også arbejde med SEO. Tekstforfatteren skriver tekster, der er relevante for en hjemmeside og dens indhold og laver relevant linkbuilding og andre elementer, der kan være med til at give virksomheder bedre placeringer på søgemaskiner på internettet. Man arbejder primært med Google, da det er den søgemaskine, som flest internetbrugere benytter.