Salg & Marketing

Marketing analytiker

Hvad laver en marketinganalytiker?

En marketing analytiker arbejder hovedsageligt med at lave analyse af en virksomheds markedsføring. Man måler blandt andet effekten af reklamekampagner og deres indvirkning på virksomhedens salg af produktet eller servicen.

En marketing analytiker arbejder med alt fra forretningsudvikling til analyse og bearbejdning af markedsføringskampagner og analyse af data. Når man arbejder med marketinganalyse, har man fokus på, at se hvordan markedsføringen af et produkt, en service eller noget helt tredje, for eksempel gennem en reklamekampagne har klaret sig. Dette kan man gøre ved at analysere forskellige tal for eksempel ved at kigge på annoncerne på nettet for at se hvor mange potentielle kunder, der har klikket på annoncerne, været på hjemmesiden, hvor længe og meget andet. Derudover undersøger man om målgrupperne, som annoncerne har været rettet imod, har været de rigtige, eller om der næste gang skal ændres i målgrupperne eller i andre aspekter af kampagnen.

Man analyserer hvem der har købt produktet, og hvilke produkter de ellers har købt for at lære sine kunder endnu bedre at kende.

Man kan også arbejde med forretningsudvikling, hvor man er med til at udvikle virksomhedens strategi og kommer med bud på, hvordan virksomheden eller organisationen bedre kan markedsføre sig. Marketinganalytikeren arbejder ofte med at undersøge, det der ligger bag det åbenlyse; altså de processer som potentielle kunder eller målgruppen går igennem, inden de køber et produkt. Det er en vigtig del af markedsføringsprocessen for virksomheder, så de ved hvor, hvornår og hvordan de bedst kan nå deres målgruppe og deres potentielle kunder.

Arbejdssteder

Marketing analytikere kan arbejde flere forskellige steder og have forskellige fokusområder. Der findes marketing analytikere i mange forskellige virksomheder. De kan både arbejde i bureauer, være fastansatte i mange forskellige slags salgsvirksomheder eller fungere som projektledere i projekter af kort eller lang varighed.

Marketing analytiker i bureau

Man kan være ansat som marketinganalytiker i et bureau. Her har man typisk flere kunder tilknyttet, og man skal sørge for at analysere deres markedsføringskampagner samt undersøge deres muligheder for at markedsføre sig på sociale medier, annoncere på hjemmesider samt undersøge målgrupper og lave segmenteringer. Man arbejder også med kunderne efter kampagnen. Når forløbet er slut, analyserer man forløbet og ser på det afkast, der er kommet af kampagnen eller annoncerne. Marketinganalytikere kan være ansat i reklamebureauer og bureauer, der laver digital markedsføring.

Man skal kunne bevare overblikket samt kunne adskille de forskellige kunder, man arbejder med, når man arbejder i et bureau med mange kunder. Nogle kunder ved intet om analyserne, og så skal marketing analytikeren kunne forklare det på en måde, så kunden forstår det, mens andre kunder har en del viden om marketing og analyser og ønsker seriøs og gennemført rådgivning.

Fastansat marketing analytiker

En fastansat marketing analytiker kan være ansat i en virksomhed, der hovedsageligt sælger deres produkter gennem e-handel samt annoncer og reklamer på hjemmesider og på sociale medier. Dette vil primært være større virksomheder med deres egen markedsførings- eller reklameafdeling. Her arbejder marketing analytikeren sammen med andre markedsføring folk, der alle bidrager med ideer og kompetencer til at udvikle kampagner og annoncer. Også her er det analytikerens opgave at bearbejde og analysere markedet både før og efter kampagnen.

Marketing analytiker som projektleder

Man kan også fungere som projektleder, hvis man er ansat som marketing analytiker. Dette er især, hvis en virksomhed ønsker at forstærke deres tilstedeværelse på sociale medier, eller hvis de ønsker at skabe en stor markedsføringskampagne. Her bidrager marketinganalytikeren med en dybdegående analyse af virksomhedens behov, hvilket sammen med grafikere, SoMe-managers og andre reklamefolk skal skabe en succesfuld kampagne for virksomheden.

Lignende stillinger

Der findes flere stillinger, der minder om marketing analytikeren. Nogle arbejder mere med udviklingsprocessen af kampagner, mens andre arbejder mere specifikt med et område.

Marketingmanager

Marketing managers er dygtige til at udvikle kampagner, der skal markedsføre et produkt, en service, en festival, koncert, konkurrence eller noget helt andet. Man arbejder både med kampagner og markedsføring i fysisk og i digital form og dermed alt fra annoncer på hjemmesider, til videoer, plakater og meget andet. Målet er at give en virksomhed større eksponering og få målgruppen og potentielle kunder til at købe deres produkt eller service.

Marketing managers findes i flere forskellige typer af virksomheder, men hovedsageligt i virksomheder der beskæftiger sig med distribution, produktion og handel. Det kan også være i den offentlige sektor, hvor en styrelse eller et ministerium ønsker at skabe opmærksomhed omkring en kampagne for eksempel “Stop rygning” eller “på med cykelhjelmen”.

Marketing manageren er med i hele processen fra udviklingen af en kampagne, mens kampagnen er live og til den efterfølgende analyse.

SoMe-manager

En SoMe-manager arbejder med at markedsføre virksomheder, produkter eller noget helt tredje på sociale medier. Mange SoMe-managers arbejder med Facebook, Instagram og LinkedIn, mens andre blot beskæftiger sig med et enkelt område.

SoMe-manageren laver markedsføring gennem opslag og annoncer på sociale medier. Det kan både omhandle organisationen eller virksomheden, et produkt eller en kampagne i forbindelse med en højtid. SoMe-managers skriver den tekst, der er i opslagene, og finder billeder af de produkter, der skal med i opslagene eller annoncerne. Ligesom marketing analytikeren kan SoMe-manageren også analysere kampagnerne og deres effekt, samt sørge for at opslagene og annoncerne kommer ud til de rigtige personer og målgrupper. De undersøger også kampagnernes effekt og forbrugernes købsadfærd. SoMe-manageren kan både være ansat i et bureau eller fastansat i en større virksomhed. Det er vigtigt, at man kender til målgrupper og købsadfærd, og det kan være en fordel, hvis man kender til den branche, som virksomheden opererer i.

Salgsanalytiker

En salgsanalytiker arbejder med at analysere, bearbejde og udvikle salg og salgsredskaber. Det kan være alt fra at analysere salg og avancer til at finde mere effektive metoder at sælge produkter eller services på.

Salgsanalytikeren arbejder med at finde de stærke og svage punkter en virksomhed har for eksempel i e-handel og analyserer, hvordan de kan forbedre deres tilstedeværelse på nettet. Man laver analyser, der kan læses af øvrige medarbejdere og forklarer, hvad de skal gøre, og hvilke midler de skal tage i brug for at kunne være mere konkurrencedygtige end konkurrenterne. Salgsanalytikeren arbejder både med selve analysen men også med at formidle den information, som de indsamler gennem analysen. De benytter sig af forskellige analyseværktøjer til at finde frem til analyseresultaterne.

Ledige jobs

Har du erfaringen med salg og rekruttering samt evner at stå i spidsen for etablering af virksomheder på nye internationale markeder? Har du sproglige egenskaber inden for svensk og dansk og mod på at starte en ny afdeling op i Malmø? Så er det måske dig vi leder efter, til at etablere vores afdeling i Sverige. Læs mere om en spændende stilling her!
Har du erfaring inden for salg og er god til at skabe kundekontakt? Kan du kommunikere på svensk og har eventuelt allerede et netværk over Øresund? Så er du måske vores nye mødebooker. Læs mere om en spændende stilling her!