Sådan klarer du arbejdet hjemmefra

Der kan være mange tilfælde, hvor det at arbejde hjemmefra kan være nødvendigt. Men det kan virke uoverskueligt at arbejde hjemmefra, hvis man ikke har de rette værktøjer og den rette indstilling. Derfor har vi her samlet et kort overblik over, hvordan du kan arbejde hjemmefra på den bedst mulige måde.

Julie Hægstad Hansen

Skrevet af: Julie Hægstad Hansen (20-03-2020)
Læsetid: 5 min.
Kategori: Arbejdsmarkedet

Produktivt hjemmearbejde

Et effektivt hjemmearbejde forudsætter gode arbejdsrutiner, et godt arbejdsmiljø og god kommunikation med dine samarbejdspartnere. Derfor skal du måske sætte fokus nogle andre steder end du gør på selve arbejdspladsen, og det kan godt kræve tilvænning og tilpasning. Det kræver også, at du kan lave alle de samme ting som på arbejdspladsen. Så er det heldigt, at vi i dag lever i en digital tid, hvor mange opgaver kan klares online.

Det handler selvfølgelig også om engagement og om at bibeholde arbejdsmoralen. 

Digitale værktøjer til at arbejde hjemmefra

Noget af det vigtigste, som du skal have styr på for at kunne arbejde produktivt hjemmefra, er de digitale værktøjer. Der findes nemlig mange forskellige digitale værktøjer, der kan gøre arbejdet nemmere, når man ikke kan ses face to face. Det gælder både i forhold til kommunikation, fildeling og opgavestyring.

Online kommunikation

De første digitale værktøjer, som vi vil nævne, er værktøjer, som kan hjælpe dig og dine kollegaer med at kommunikere samlet på en god måde. For selvom vi måske ikke tænker over det, så bruger vi utroligt meget af vores tid på at kommunikere med vores kollegaer. Men hvordan gøres det nemmest, når man ikke kan tale sammen i ”virkeligheden”? Her kommer platformen Slack ind i billedet. Her kan I som arbejdsplads kommunikere og planlægge alt på en nemmere og mere ligetil måde end på mail. Arbejdspladsen kan oprette jeres egen Slack-kanal, hvilket gør det nemt at invitere dine kollegaer og samle al kommunikation ét sted.

Fildeling og udarbejdelse af dokumenter

Når det gælder deling af dokumenter, materialer, foldere, logoer, billeder osv., er der mange fordele i at samle det hele på Google Drev. Så har i ét samlet sted, hvor alt materiale kan ligge. Så kan alle få nem adgang til det, og alle de relevante personer kan tilføje nye dokumenter eller materialer. Her kan man ligeledes have en samlet mappe til arbejdspladsen og desuden tilføje flere mapper – såsom ”Marketing”, ”Grafik”, ”Tekster” osv.

Google Docs kan samtidig være relevant, fordi man her igen kan samle diverse dokumenter på ét sted. Alle de inviterede kan derudover også redigere eller ændre i dokumentet, så alle kan se ændringerne med det samme. På den måde kan flere personer sidde i samme dokument og ændre og skrive løbende kommentarer – ligesom hvis man sad sammen i virkeligheden. Det skaber en produktiv stemning.

Opgavestyring og planlægning

Når det gælder opgavestyring, er Asana en oplagt mulighed som værktøj. Asana kan samle og styre alle jeres opgaver gennem hele processen. Her kan I have forskellige projekter, der hver især kan have forskellige opgaver og personer tilknyttet. Under de forskellige projekter findes boards, hvor I kan få et overblik over, hvor langt i processen I er. Her kan I for eksempel have en opgave liggende, der skal laves og som derefter flyttes over i den afsluttende kolonne. Så kan alle følge med i, hvor langt man er. Man kan derudover også tilføje personer og opgaver til hinanden.

Mange af disse digitale værktøjer kan også bruges på selve arbejdspladsen, så de er ikke kun nyttige til hjemarbejde.

Strukturer din hjemmearbejdsdag

Det er dog ikke nok kun at have de rette digitale værktøjer. Det er også vigtigt at lave en tidsplan og strukturere din hverdag ned til mindste detalje. Det kan være svært at holde motivationen og arbejde effektivt, når man skal arbejde hjemmefra. Derfor kan det være en god ide at fastsætte nogle faste arbejdstider og sørge for, at du overholder dem. Du kan for eksempel sige, at du arbejder i præcis samme tidsrum, som hvis du var fysisk på arbejde.

Her er det også vigtigt, at der bliver lagt pauser ind i skemaet, ligesom hvis du fysisk var på arbejde. Hold derfor de samme pauser som du ville på arbejdet. Vælger du ikke at indføre sådan en disciplin, flyder grænserne mellem fritid og arbejde nemt ud. Måske sidder du og arbejder til langt ud på natten, eller også arbejder du ufokuseret, fordi du kaster dig ud i overspringshandlinger.

Det samme gælder stedet, hvor du arbejder. Hvis man gerne vil undgå at arbejdet flyder ind i alting derhjemme, kan det være en idé at inddele sit hus eller lejlighed i rum eller zoner, hvor man arbejder. Og ligeledes i zoner og situationer, hvor man ikke gør. Så får du igen et mere struktureret overblik, og det bliver nemmere at arbejde effektivt, der hvor din arbejdsplads er.

Er din arbejdsstilling i orden?

Sidst men ikke mindst, er det helt essentielt, at du sidder ordenligt. Hvis du er en af dem, der sidder dårligt ved spisebordet eller på sofaen med din bærbar i skødet, så skal du stoppe. For det gavner ikke din effektivitet og ødelægger også dit helbred, hvis du sidder dårligt.

Derfor skal du finde en måde at indrette din arbejdsplads på, så du sidder ordentligt. Sørg også for en god arbejdsbelysning, så dine øjne ikke bliver for trætte af at arbejde hjemme.