Sådan håndterer du barsel blandt medarbejdere

Fra tid til anden vil du måske opleve, at en af dine medarbejdere skal på barsel. Det er en dejlig tid, når der en baby på vej, men det kan også mærkes i virksomheden, når man går ned på bemanding. Så hvad gør du for, at virksomheden stadig kører i højeste gear, når en af dine ansatte mangler? Læs mere om emnet her.

Rikke Mathiasen

Skrevet af: Rikke Mathiasen (24-07-2019)
Læsetid: 3 min.
Kategori: Erhvervsdrivende

Når din medarbejder mangler

De fleste erhvervsdrivende kender følelsen af magtesløshed, hvis arbejdspladsen pludselig mangler en fastansat medarbejder. De arbejdsopgaver, som vedkommende varetog, bliver nu en uoverkommelig byrde, som skal fordeles mellem virksomhedens øvrige medarbejdere, men det er ikke holdbart i længden. 

Derfor starter vi nu en serie på 3 blogindlæg, hvor du kan læse om, hvad du kan gøre i forskellige situationer, hvor du er i mangel på arbejdskraft. I dette indlæg kan du læse om, hvad du kan gøre for at holde driften af firmaet optimalt kørende, hvis en af dine medarbejdere går på barsel.

Du kan desuden læse mini-seriens to andre afsnit ved at følge nedenstående links:

Læs om at opretholde driften under ferie her.

Læs om at håndterer sygdom blandt medarbejdere her.

 

Benyt et barselsvikariat

Forældre har tilsammen ret til 52 ugers barsel, og gravide kvinder kan få 4 ugers barselsorlov inden fødsel. Det gælder selvfølgelig også dine medarbejdere, og det er vigtigt, at du har en løsning, hvis en af dine ansatte skal på barselsorlov. 

Du kan vælge at pålægge de andre medarbejdere en øget arbejdsbyrde, men det er ikke en holdbar løsning, da det sandsynligvis vil ramme trivslen på arbejdspladsen. At pådutte andre ansatte ekstra opgaver, som de i øvrigt ikke er kvalificerede til at varetage, kan være en stressfaktor, som går ud over deres arbejdsglæde. Desuden vil man ofte se, at opgaverne ikke bliver udført i samme kvalitet som ellers, hvilket måske kan ramme jeres kvalitets- eller serviceniveau. Generelt set vil i måske kunne holde jer oven vande ved denne løsning, men det er ikke sådan i opnår de gode resultater.

Derfor ville den optimale løsning for virksomheden være at hyre en kompetent vikar til at varetage opgaverne, imens medarbejderen holder barsel. Denne type vikariat kaldes et barselsvikariat, fordi vikaren kun er ansat under den fastansattes barselsorlov. Der er tale om et tidsbegrænset men ofte længerevarende vikariat, hvor det er indforstået i aftalen, at vikaren skal opsiges fra virksomheden, så snart medarbejderen vender tilbage.

Der vil selvsagt være udgifter forbundet med denne løsning, da vikaren skal betales for at træde til. Dog kan disse lønomkostninger holdes op mod, hvad man vinder ved at ansætte en vikar til et barselsvikariat, og da vil det være klart, at det klart er pengene værd i de fleste tilfælde.

Med et barselsvikariat sikrer du, at:

  • Opretholde trivslen på arbejdspladsen

  • Virksomhedens drift kører optimalt

  • Opgaverne bliver udført i rette kvalitet

Det er altså en uundgåelig investering i dit firma, som du tydeligt vil mærke konsekvensen af at udelade.
 

Hvordan finder jeg en barselsvikar? 

Når du skal ansætte en vikar, er den hurtigste og nemmeste løsning at sætte et professionelt vikarbureau på opgaven. De har den rette ekspertise til at finde en dygtig vikar, som formår at dække ind for den medarbejder, som mangler. 

I nogle tilfælde vil det være tilstrækkeligt med en ufaglært vikar til at varetage opgaverne, men i andre tilfælde skal der bruges en person, som i forvejen har en række kvalifikationer for at udfylde din manglende ansattes plads. Det er vigtigt, at du informerer vikarbureauet om, hvilken type person i skal bruge, og hvilke arbejdsopgaver der følger med vikariatet. På den måde kan vikarbureauet sende en vikar ud med rette kompetencer, hvilket gør, at virksomheden kan opnå gode resultater.

Hvis du gør brug af et vikarbureau, står du ikke selv for at dække uforudsete og ekstra omkostninger af vikaren under perioden, hvilket giver dig mulighed for at spare lidt på lønomkostningerne. Det er for eksempel fordi, at du ikke står for at betale løn under sygdom, til pension og lignende - det klarer bureauet nemlig for dig. 

Du kan læse mere om vores vikarservice ved at følge dette link.

Indhold: