At afholde jobsamtale - hvordan gør man?

Du har kaldt en række tilsyneladende kvalificerede kandidater til samtale for at få et bedre indblik i, hvem de er og hvorvidt de kan varetage stillingen. Men hvordan sikrer du at få alle de informationer, som du har brug for med ud fra samtalen? Læs mere om emnet herunder.

Rikke Mathiasen

Skrevet af: Rikke Mathiasen (11-09-2019)
Læsetid: 5 min.

Hvor skal fokuset ligge under jobinterviewet?

Når du har en ledig stilling i dit firma og afholder samtaler med personer, som potentielt skal varetage denne, er der to vigtige krav, som især skal opfyldes:

  1. Vedkommende skal besidde de rette faglige- og personlige kvalifikationer.

  2. Vedkommende skal passe ind i virksomhedskulturen på arbejdspladsen.

Og hvordan finder du så bedst muligt ud af, om vedkommende lever op til dette? En god start er, hvis du har et klart billede af hvilke arbejdsopgaver og områder, som din nye medarbejder skal have ansvaret for. På den måde har du et bedre overblik over, hvilke kompetencer som skal kunne tjekkes af.

Gør dig i øvrigt nogle tanke om hvilken persontype du mere specifikt leder efter. Her kan det være en god idé at se på, hvilke karakterer der i forvejen fylder i arbejdslandskabet. Hertil kan du overveje, hvorvidt i har brug for mere af samme skuffe, eller om det kunne være en fordel at ansætte en, som potentielt kan komme med nye inputs, måder at se tingene på og uprøvede arbejdsmetoder. 

 

Vigtigst af alt; man er forberedt!

Du har sandsynligvis været igennem mange CV og ansøgninger for at finde frem til de specifikke kandidater, som du har inviteret til samtale. Grundet den store mængde af information, du har tilegnet dig om mange forskellige individer, kan nogle af oplysningerne måske flyde lidt sammen.

Det er derfor en god idé, hvis du inden jobinterviewet genopfrisker, hvem det egentlig er, der kommer til samtale. Hiv fat i det tilsendte CV og ansøgningenen, læs det igennem og skriv eventuelt nogle stikord, til punkter som du gerne vil have uddybet. Skriv desuden ned hvis der er noget, der ikke fremgår af materialet, men som er relevant for stillingen. Om du skriver det bag øret eller fysisk er for så vidt lige meget, så længe du selv kan holde styr på det. 

Med ordentlig forberedelse kan du bedre styre samtalen, og på den måde sikrer du dig at komme ud med præcis de oplysninger, som du har brug for i forhold til at kunne træffe et valg.

 

Relevante spørgsmål til jobsamtalen

Et vigtigt skridt på vejen i forhold til at foretage den rette ansættelse ligger i at stille de rigtige spørgsmål til kandidaterne. Spørgsmålene skal for det første klarlægge konkret information, men du kan også udlede meget, som står mellem linjerne, ved at vælge dine ord med omhu.

Vælg nogle spørgsmål som:

  • Giver et billede af hvor grundigt ansøgeren har forberedt sig. Derved kan du se vedkommendes engagement i virksomheden og få et indblik i, om der reelt set er en forståelse for hvilken stilling, der bliver søgt til

  • Viser dig, hvorvidt det er lønsedlen eller arbejdsopgaverne, som er den bærende motivationsfaktor i forhold til at søge jobbet 

  • Fortæller dig om kandidatens fremtidsplaner. Ved et sådant spørgsmål får du en idé om, hvor længe vedkommende forventer at blive hos dig, såfremt de bliver ansat. Her får du også chancen for, at se om du har at gøre med en person, som tænker fremad, er ambitiøs og har et drive i det, de foretager sig.

Suppler med spørgsmål som sætter kandidatens kvalifikationer i direkte kontekst med virksomheden og de arbejdsopgaver, som ville skulle udføres. På den måde ser du, hvorvidt ansøgeren kan omdanne sine evner til praksis og bruge sine færdigheder hos jer. 

Husk at lægge mærke til mere end det der bliver sagt med ord, og bid mærke i hvordan den person, som du har til samtale, agerer med kroppen. Selvom 90 procent af al kommunikation foregår med kropssprog, bliver det ofte glemt under en jobsamtale, og derved går man glip af en stor mængde information.

Du kan altså holde øje med om vedkommende holder øjenkontakt, hvordan deres kropsholdning er, deres ansigtsudtryk og generelt deres fremtoning. Yderligere kan du kigge efter udbrud, den fart de snakker med, deres energiniveau og selvsikkerhed.

 

Hvordan holder man som arbejdsgiver det gode interview?

Selvom du måske er en garvet erhvervsdrivende, som har været involveret i stakkevis af ansættelsessituationer, kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du forbereder dig. Det er nemlig ikke kun den jobsøgende, som har noget at miste, det har du også.

Er du ikke forberedt til samtalen og går ind til det med en lettere overlegen attitude, kan du komme ud for, at den bedste kandidat mister interessen for stillingen. I dag er det danske jobmarked i mangel på arbejdskraft, og der kan derfor være andre virksomheder, der er interesserede i den person, som du potentielt skræmmer væk. 

Målet med det personlige interview er ikke blot at finde den rigtige medarbejder, men også at undgå fejlansættelse. Dette kan blandt andet undgås ved at have styr på ovenstående faktorer, men også ved at lave en forventningsafstemning med kandidaten hvor du for eksempel kan komme ind på:

  • Arbejdsopgaver og ansvarsområder

  • Forventet arbejdsbyrde

  • Virksomhedskulturen

  • Ansættelsesvilkårene

Nogle virksomheder kan have en tendens til at oversælge stillingen, men her er det altså vitalt at føre den ærlige dialog, omkring hvad firmaet reelt kan tilbyde, og hvordan arbejdsgangen forløber hos jer. Hvis ikke du giver et klart billede af vilkårene, risikerer du at din nyansatte medarbejder smutter igen efter kort tid - og så er du lige vidt. 

 

Kan du huske hvad kandidaten sagde?

Under jobinterviewet er der mange svar og indtryk, som man skal tage stilling til. Efter endt samtale kan det være svært at genkalde sig alt det ansøgeren sagde og gjorde, og derfor kan det være en god idé at tage notater undervejs.

Du kan her skrive de konkrete svar, som vedkommende gav dig på dine spørgsmål ned, men også generelle indtryk kan være relevante. På den måde kan du nemt hive dine noter fra samtalerne frem, når du skal genindkalde eller træffe en beslutning. 

I øvrigt kan du mærke efter, hvorvidt du føler dig opløftet eller bliver ramt af træthed efter samtalen. Det kan sige meget om, hvem det er, du har snakket med.

Indhold: