4 tips til at skabe en interessant og søgbar LinkedIn-profil

Når det gælder jobsøgning, er der meget, du kan gøre udover at skrive ansøgninger og søge jobs. For at gøre dig selv mere synlig for rekrutteringskonsulenter, headhuntere og virksomheder, er det oplagt at have en LinkedIn-profil.

Julie Hægstad Hansen

Skrevet af: Julie Hægstad Hansen (12-12-2019)
Læsetid: 6
Kategori: Jobsøgning

Hvorfor skal jeg have en LinkedIn-profil?

En LinkedIn-profil kan gøre dig synlig og interessant for eventuelle nye arbejdsgivere - og ikke mindst give dig mulighed for at netværke. LinkedIn gør, at du kan brande dig selv og synliggøre dine kompetencer gennem din profil med relevante referencer og anbefalinger. LinkedIn er derfor den oplagte mulighed for at styrke din faglige profil og gøre dit CV online tilgængeligt for virksomheder og headhuntere.

Men inden du for alvor begynder at netværke, er det vigtigt, at du har helt styr på din LinkedIn-profil. Derfor tager vi her fat i 4 tips, der kan hjælpe dig med at gøre din profil interessant og søgbar.

1. Lav en passende overskrift

Din LinkedIn-overskrift er det første som dine følgere, virksomheder og mulige arbejdsgivere ser. Derfor er det utroligt vigtigt, at den er præcis, fængende og søgbar. Fordi du forsøger at sælge dig selv for en potentiel ny arbejdsgiver, skal du i overskriften fokusere på dine faglige kompetencer i stedet for dine personlige. Det er ord, som man ville søge efter, hvis man leder efter en ny medarbejder. Undgå buzzwords, som bare gør, at du ligner alle andre. 

Det kan virke ligetil og relevant blot at skrive sin jobtitel, men hvis du eksempelvis skriver “Kommunikationsmedarbejder” er der flere tusind andre med samme titel. Så skriv for eksempel i stedet: "Jeg kan synliggøre din virksomhed gennem fængende tekster". Du behøver dog ikke helt undgå din jobtitel, men kan i stedet tilføje flere relevante titler og nøgleord inden for din branche. Hvis vi tager fat i kommunikationsmedarbejderen igen, kan relevante titler og nøgleord eksempelvis være: "formidling", "tekstforfatning" og "intern og ekstern kommunikation". Din overskrift skal altså være interessant og skille sig ud - samtidig med at den er relevant for din branche og den type stilling, du søger.

2. Skriv en fængende profilbeskrivelse

Profilbeskrivelsen kommer til at stå øverst på din profil og skal derfor være en beskrivelse af dig selv. Den skal både være bred nok til, at du taler til alle de stillinger, som du ønsker at få og smal nok til, at du er specifik i forhold til, hvad det er, du rent faktisk kan. Du skal være opmærksom på, at profilbeskrivelsen i dit CV og på LinkedIn er forskellige, da din CV-beskrivelse er rettet til en bestemt virksomhed og LinkedIn-beskrivelsen er meget bredere og skal forsøge at ramme flere virksomheder/stillinger. Læs mere om CV-beskrivelsen her.

Der er flere ting, du kan komme ind på i din profilbeskrivelse på LinkedIn. Først og fremmest er det vigtigt med dine erfaringer, din uddannelse og dine kompetencer. Det er her, at du kan komme med en uddybning af din overskrift. For at gøre dig interessant for en arbejdsgiver, er dit mål og din motivation også en meget vigtig del af beskrivelsen. Så beskriv, hvad det er du vil og hvorfor. Motivationen kan også være med til at skabe det personlige tvist.

Til sidst i din profilbeskrivelse er det en god ide at samle dine søgeord. Det kan være ord, som viser dine kompetencer, kvalifikationer, egenskaber, fagområder og værktøjer. Det gør dig igen mere søgbar og er med til at skabe et samlet overblik over dine kompetencer.

3. Gør dig søgbar for headhunters og virksomheder

Hele pointen i at få en LinkedIn-profil er at blive fundet. Udover at tilføje søgeord i din profilbeskrivelse kan du også gøre dig direkte søgbar for rekrutteringskonsulenter ved at klikke på ”Job” i menuen og derefter på ”Karriereønsker”. Her kan du vælge alle de stillinger, som du gerne vil dukke op sammen med, når rekrutteringskonsulenterne søger efter kandidater. Herunder kan du også vælge de områder, du gerne vil arbejde i. Du kan også følge forskellige grupper og virksomheder og på den måde vise, at du er interesseret i en branche eller virksomhed. En bonus ved dette er også, at du så kan få en masse viden og kendskab til en virksomheds kultur, hvilket du kan bruge i en ansøgning, når du søger en specifik stilling. I et af vores tidligere blogindlæg kan du læse mere om at skrive en ansøgning, der er målrettet virksomheden.

4. Lav relevante beskrivelser af din erfaring og uddannelse 

Sidst men ikke mindst er det selvfølgelig vigtigt, at du får udfyldt og skrevet alle dine erfaringer og uddannelser ind på din profil. Her er det ikke nok blot at skrive stilling og arbejdsgiver. Du skal også beskrive, hvilke arbejdsopgaver du har haft og hvilke kompetencer du brugte og fik ved hver enkelt stilling. Du skal dog passe på, at det ikke bliver for langt - hold dig til et par sætninger og eventuelt punktform. Hvis din arbejdsplads har en LinkedIn-profil, er det nemt for dine besøgende at tjekke den ud, hvis du linker til den. Derfor behøver du heller ikke selv at beskrive alt, hvad din arbejdsplads laver. Koncentrer dig om dine opgaver og dine kompetencer.

Når du har fået styr på disse 4 tips, er du blevet mere synlig for potentielle arbejdsgivere og rekrutteringskonsulenter. Så skal du bare igang med at netværke!

Bonus info: Husk, at du altid kan uploade dit CV i Kandidaternes database og derigennem også blive fundet af rekrutteringskonsulenter. 

Indhold: